16 Mar 2009

Lepak Minum Kopi

Dari dulu hingga sekarang, melepak minum kopi main "dam haji" dah menjadi budaya turun menurun.. Jika di Malaysia orang lepak minum kopi O sambil hisap rokok Gudang Garam ada juga yang hisap rokok daun je maklum duit dah abih.. Tetapi lain pula di Mesir.. budaya lepak kedai kopi ni memang paling menarik disini dan sebagaimana maklum bahawa kedai kopi pertama dunia adalah di Universiti al-Azhar... kagumkan universiti tertua di dunia ni rupanya adalah tempat orang lepak minum kopi sehingga la sekarang.. tapi bukan macam kedai kopi yang kita sering fikirkan.. selalunya kalau orang lepak kedai kopi ni main dam ke daun terup ke...tapi di al-Azhar ni orang menelaah ilmu sampai ke pagi... ada yang muzakarah ilmu yang sampai sekarang menjadi pegangan kita... ini baru pengenalan mengenai kedai kopi...

Berbalik pada topik yang aku nak ceritakan ni adalah mengenai kedai kopi kat mesir ni... Disini kalau tidak lepak kedai kopi atau nama dalam arab "qohwah" memang merugikan.. kerana tapa saya katakan rugi pasal kalau nak lepak menyisha kenalah lepak kat kedai kopi.. pastu bole main domino pastu ada game pakai dadu aku pun sampai sekarang tak reti nak main.. ada juga arab yang lepak sampai subuh pasal kene sound dengan bini kemudian dia akan cerita la kenapa bini dia mengamuk...

best tak cerita aku macam hampeh kan... hahahahahaha.. anyways time aku tulis ni memang tengah lepak minum kopi...

No comments:

Post a Comment